09.09.2020 KOMUNIKAT DOTYCZĄCY ZASAD POSTĘPOWANIA w związku z podejrzeniem COVID-19 w części kodowanej serwisu FPZ TELEPORADY w POZ!!! podstawowym narzędziem pracy zapewniającym bezpieczeństwo pacjentów - lekarz zbiera bardzo dokładny wywiad przez telefon 09.09.2020 KOMUNIKAT DOTYCZĄCY ZASAD POSTĘPOWANIA w związku z podejrzeniem COVID-19 w części kodowanej serwisu FPZ TELEPORADY w POZ!!! podstawowym narzędziem pracy zapewniającym bezpieczeństwo pacjentów - lekarz zbiera bardzo dokładny wywiad przez telefon 09.09.2020 KOMUNIKAT DOTYCZĄCY ZASAD POSTĘPOWANIA w związku z podejrzeniem COVID-19 w części kodowanej serwisu FPZ TELEPORADY w POZ!!! podstawowym narzędziem pracy zapewniającym bezpieczeństwo pacjentów - lekarz zbiera bardzo dokładny wywiad przez telefon
Mów lekarzowi o wszystkich dolegliwościach
Biuro Federacji PZ, 2020-05-28 12:27:27

Krótkie przedstawienie głównego celu teleporady i szybkie zakończenie rozmowy z lekarzem - tak często pacjenci w ostatnich tygodniach traktują kontakt z lekarzem. Skutki mogą być dramatyczne. Czy po epidemii czeka nas fala pacjentów zbyt późno zdiagnozowanych, w zaawansowanych stadiach raka?

-To niepokojące podejście, bo kiedy pacjent nie zgłasza wszystkich dolegliwości, lekarz nie może ocenić w pełni jego stanu, wychwycić symptomów poważnych chorób i w razie potrzeby skierować go do specjalisty - zauważa prezes Porozumienia Zielonogórskiego Jacek Krajewski. - Przypominamy pacjentom, że nie ma pośpiechu podczas teleporady. Telefon nie wyłącza szczerości w relacji z lekarzem. Mówmy mu o wszystkich zdrowotnych problemach, by za jakiś czas się nie okazało, że choroba jest w zaawansowanym stadium. Chodzi m.in. o choroby nowotworowe, bo w ich skutecznym leczeniu kluczowa jest wczesna diagnoza. Eksperci już zwracają uwagę na mniejszą liczbę pacjentów zgłaszających się do ośrodków onkologicznych na wstępną wizytę. Przewodniczący Polskiego Towarzystwa Onkologicznego dr hab. Adam Maciejczyk na niedawnej konferencji prasowej przedstawił alarmujące dane, dotyczące Dolnośląskiego Centrum Onkologii we Wrocławiu, którego jest szefem. Według tych informacji w marcu br. frekwencja pacjentów była niższa o około 30 proc., a w kwietniu z powodu pandemii zmniejszyła się nawet o 50 proc. W maju zaczęło przybywać pacjentów, ale zdaniem Maciejczyka, ich liczba nadal jest daleka od oczekiwanej. Specjalista podkreśla, że zachorowalność na nowotwory jest stała, a ci pacjenci, którzy z powodu pandemii opóźnili kontakt, rozpoczną leczenie w bardziej zaawansowanym stadium choroby. A to oznacza konieczność poddania ich bardziej toksycznym metodom leczenia i mniejszą skuteczność terapii. Obecnie pacjent może uzyskać kartę Diagnostyki i Leczenia Onkologicznego drogą elektroniczną przez internet, a potem przesyła ją SMS-em do ośrodka specjalistycznego, co jest dużym ułatwieniem do rozpoczęcia szybkiej ścieżki diagnozowania i leczenia nowotworów.
- Żeby ułatwić pacjentom jak najlepsze wykorzystanie teleporady, Porozumienie Zielonogórskie opracowało instrukcję, która w trzynastu krokach przedstawia kolejne etapy przygotowania się do tej formy wizyty - dodaje Jacek Krajewski. - W naszej „Szczęśliwej trzynastce” nie ma nic o pośpiechu. Wręcz przeciwnie, zachęcamy pacjentów do dokładnego opisywania lekarzowi wszystkich niepokojących symptomów i apelujemy o wnikliwość w ocenie swoje stanu zdrowia. Nie warto narażać swojego zdrowia i po epidemii przekonać się, że na podjęcie skutecznej terapii jest za późno.




ZWIĄZKI      LINKI      PARTNERZY      REKLAMA      KONTAKT